
Nordcom Group AB har senaste tre månaderna arbetat med uppstarten av sin nya ehandel som kommer att drivas som ett dotterbolag under det primära företaget. Uppstarten baserades på data man analyserat som indikerat på en start uppåttrend. Baserad på datan man raffinerat har man byggt företaget och hemsidan efter ett spektrum av relevanta nyckelord.
Ehandeln är utvecklad i Shopify vilket har blivit av en marknadsstandard senaste åren. Av egen erfarnhet är Shopify överlägset när det kommer till hastigheten för att starta upp ett fungerande ehandel. Utöver det innehåller det en uppsjö av tilläggsprogram och flexibilitet.
Första veckorna ägnades om att skapa en struktur i Shopify samt köpa upp relevanta domännamn. Samtidigt har grundläggande administrationsarbete genomförts. Uppköp av relevanta domännamn inom branschen, skapande av epost för alla användare samt användarkonton för Shopify.
Efter en grund lagts i butiken med grundläggande design samt fraktalternativ. Fortsatta arbete med att lägga in grundläggande produkter och intern länkning. I nästa post kommer jag att dela med mig av data samt hur man arbetat med att skapa sökmotoptimerat innehåll baserad data.
Relevanta sektioner på hemsidan har byggts upp för att bygga förtroende för besökare. Sektioner om oss och frakt har skapats. Även en kontaktsida och sida för blogg och innehåll har publicerats för att bygga vidare på den interna länkningen.
I samband med lanseringen har domänen kopplats till Google Search Console och dem befintliga sidorna skickats för munuell indexering. Detta har gjort för att påskynda processen av att få sidan rankad på Google snabbt. Primära fokuset med uppstarten har varit att få igenom ehandel snabbt och skapa sökmotoroptimerat innehåll för att börja dra in trafik och samla användata snabbt möjligt. Detta tycker vi på Nordcom är en optimal metod istället för att skapa något perfekt.
Man vill gärna testa sin produkt snarast möjligt och förbättra den utefter användardata och mäta konverteringar från start. Desto längre man skjuter upp det desto länge blir startstreckan. Denna full fungerande och konverterande ehandel har inte tagit mer än två heltidsveckor att bygga. Och i bilden sider man färsk data från Google Search Console efter indexering av det första innehållet.