
Från senaste inlägget har mycket hänt med hemsidan både i sökmotorerna och med konverteringarna. Vi har haft en otrolig start med den nya ehandeln och för att vara transparent har strategin inte kommer från tomma intet. I början av året startade vi upp en företrädde för det som kom att bli denna nya ehandel. Konceptet var beprövat och fungerande. Under månaderna av den företrädande butiken fick man extremt mycket data som man analyserade och drog slutsatser från.
Under butikens första månader var tillväxten stark och datan man samlade på sig och analyserade var ovärderlig. Vi på Nordcom var flexibla och testade olika upplägg och efter några månader kom vi fram till en databaserad slutsats. Vissa delar av verksamheten var lönsamma och effektiva samt andra delar var ineffektiva och inte lönsamma. Det fick oss att sammanfatta dem mest fördelaktiga strategierna och portionera och förbereda oss på en omstrukturering och nystart. Eftersom vi har som målsättning att expandera inom nischen tog vi beslutet av att starta upp ett dotterbolag under Nordcom med en ny tillhörande ehandel.
Totala arbetstiden som spenderadas för att bygga en grund och lansera butiken var två arbetsveckor i hårda drag. Utefter det iterareade man på den grund man skapat och byggde ut med innehåll skapat utefter datan man samlat på sig. För att rikta sig på sökord med relevant trafik för nischen.
I bilden ser man statistiken för butiken efter att ha varit live i drygt tre månader. Arbetet med sökmotoroptimeringen har också varit progressivt och i nästa inlägg kommer vi att publicera statusen på Google Search Console. Vi har enbart arbetat orgniskt med fokus på nyckelord och inga pengar har spenderats på annonsering.
Jämfört med föregående butiken är arbetet mer effektivt samt lönsamt vilket gör den förfinade modellen skalbar. Trots snabbt tillväxt har vi kapacitet för mer tillväxt då affärsmodellen förfinats från den föregående webbutiken. Samt att man valt att enbart fokusera på organiskt trafik och dom fasta kostnaderna reducerats markant vilket bidrar till en raffinerad, optimerad och lönsam affärsmodell.