NORDCOM: Nyheter
Sökmotoroptimering Och Organisk Trafik för Shopify

Nordcom Group AB har under senaste månaderna startat upp ett dotterbolag och utvecklad en ehandel för det nystartade bolaget. Uppstarten baserades på att man grundligt analyserat data online för att kunna rikta hemsidan mot relevanta besökare. Eftersom dotterbolaget och hemsidan anpassats efter insamlat data har man haft en tydlig målsättning om vilken kundbas man vill rikta sig mot. Eftersom det finns mycket trafik inom segmentet och analyserat volymen av relevanta och specifika sökord. Har man utformat hemsidan utefter detta.
Hemsidan kopplades tidigt mot Google Search Console för att spåra data och manuellt skicka in nya sidor till Google för att snabbt få dom indexerade. Första veckorna log hemsidan passivt innan arbetet inriktades på att optimera sidan för sökmotorer. Efter att grundläggande innehåll publicerats och indexerats av Google så började grafen röra sig åt rätt håll på ett volatilt sätt.
Nätbutiken byggdes genom att fokusera på att placera nyckelorden på rätt plats samtidigt som det gjorder enligt boken på ett semantiskt sätt. Med rubriken och underrubriker som innehåller riktade nyckelord. Utöver det fylles hemsidan på med innehål under rubrikerna som även speglade titlarna. Utöver detta har fokus lagts på intärna länkar för att bidra med en bra använderuplevelse så att man kan navigera utan friktion på sidan.
Samtidigt har relevanta domännamn inom branschen satts upp och kopplats på. Man har även fokuserat på delar av sidan som bygger förtroende och öppnat upp så att man kan kontakta oss på ett enkelt sätt via valfri media. E-handeln är fortfarande i ett tidigt skede och kommer att ständigt utvecklas. Datan kommer även analyseras löpande.
I början av inlägget ser man resultatet av sökmotoroptimeringen för dem senaste tre månaderna. Första veckorna var passiva och det är dem senaste två månaderna som visar den rättvisa sidan. Notera att inga annonser har körts utan man har enbart förlitat sig på organisk trafik och konverteringarna har flödat över.
Stark Trend Och Snabb Tillväxt För Nya Webbutiken

Från senaste inlägget har mycket hänt med hemsidan både i sökmotorerna och med konverteringarna. Vi har haft en otrolig start med den nya ehandeln och för att vara transparent har strategin inte kommer från tomma intet. I början av året startade vi upp en företrädde för det som kom att bli denna nya ehandel. Konceptet var beprövat och fungerande. Under månaderna av den företrädande butiken fick man extremt mycket data som man analyserade och drog slutsatser från.
Under butikens första månader var tillväxten stark och datan man samlade på sig och analyserade var ovärderlig. Vi på Nordcom var flexibla och testade olika upplägg och efter några månader kom vi fram till en databaserad slutsats. Vissa delar av verksamheten var lönsamma och effektiva samt andra delar var ineffektiva och inte lönsamma. Det fick oss att sammanfatta dem mest fördelaktiga strategierna och portionera och förbereda oss på en omstrukturering och nystart. Eftersom vi har som målsättning att expandera inom nischen tog vi beslutet av att starta upp ett dotterbolag under Nordcom med en ny tillhörande ehandel.
Totala arbetstiden som spenderadas för att bygga en grund och lansera butiken var två arbetsveckor i hårda drag. Utefter det iterareade man på den grund man skapat och byggde ut med innehåll skapat utefter datan man samlat på sig. För att rikta sig på sökord med relevant trafik för nischen.
I bilden ser man statistiken för butiken efter att ha varit live i drygt tre månader. Arbetet med sökmotoroptimeringen har också varit progressivt och i nästa inlägg kommer vi att publicera statusen på Google Search Console. Vi har enbart arbetat orgniskt med fokus på nyckelord och inga pengar har spenderats på annonsering.
Jämfört med föregående butiken är arbetet mer effektivt samt lönsamt vilket gör den förfinade modellen skalbar. Trots snabbt tillväxt har vi kapacitet för mer tillväxt då affärsmodellen förfinats från den föregående webbutiken. Samt att man valt att enbart fokusera på organiskt trafik och dom fasta kostnaderna reducerats markant vilket bidrar till en raffinerad, optimerad och lönsam affärsmodell.
Nystartad Shopifybutik Med Fokus På Organisk Trafik

Nordcom Group AB har senaste tre månaderna arbetat med uppstarten av sin nya ehandel som kommer att drivas som ett dotterbolag under det primära företaget. Uppstarten baserades på data man analyserat som indikerat på en start uppåttrend. Baserad på datan man raffinerat har man byggt företaget och hemsidan efter ett spektrum av relevanta nyckelord.
Ehandeln är utvecklad i Shopify vilket har blivit av en marknadsstandard senaste åren. Av egen erfarnhet är Shopify överlägset när det kommer till hastigheten för att starta upp ett fungerande ehandel. Utöver det innehåller det en uppsjö av tilläggsprogram och flexibilitet.
Första veckorna ägnades om att skapa en struktur i Shopify samt köpa upp relevanta domännamn. Samtidigt har grundläggande administrationsarbete genomförts. Uppköp av relevanta domännamn inom branschen, skapande av epost för alla användare samt användarkonton för Shopify.
Efter en grund lagts i butiken med grundläggande design samt fraktalternativ. Fortsatta arbete med att lägga in grundläggande produkter och intern länkning. I nästa post kommer jag att dela med mig av data samt hur man arbetat med att skapa sökmotoptimerat innehåll baserad data.
Relevanta sektioner på hemsidan har byggts upp för att bygga förtroende för besökare. Sektioner om oss och frakt har skapats. Även en kontaktsida och sida för blogg och innehåll har publicerats för att bygga vidare på den interna länkningen.
I samband med lanseringen har domänen kopplats till Google Search Console och dem befintliga sidorna skickats för munuell indexering. Detta har gjort för att påskynda processen av att få sidan rankad på Google snabbt. Primära fokuset med uppstarten har varit att få igenom ehandel snabbt och skapa sökmotoroptimerat innehåll för att börja dra in trafik och samla användata snabbt möjligt. Detta tycker vi på Nordcom är en optimal metod istället för att skapa något perfekt.
Man vill gärna testa sin produkt snarast möjligt och förbättra den utefter användardata och mäta konverteringar från start. Desto längre man skjuter upp det desto länge blir startstreckan. Denna full fungerande och konverterande ehandel har inte tagit mer än två heltidsveckor att bygga. Och i bilden sider man färsk data från Google Search Console efter indexering av det första innehållet.